Transformacja cyfrowa – na czym polega i komu może się przydać?
Określenie cyfryzacji nie leży już w zasięgu niedoścignionych marzeń. Nasz kraj jest jednym z szybciej rozwijającym się względem rozwiązań technologicznych, państw członkowskich Unii Europejskiej. Transformacja cyfrowa i ogólnie – cyfryzacja większości przedsiębiorstw ma na celu nie tylko usprawnienie niektórych procesów, ale też dorównanie do aktualnie ustalonego poziomu, które wyznaczają trendy transformacji cyfrowej. Jakie są zalety i wady wprowadzenia jej do biznesu?
Transformacja cyfrowa – na czym polega i komu może się przydać?
Cyfrowa transformacja polega przede wszystkim – jak sama nazwa wskazuje – na całkowitej przemianie dotychczasowego podejścia przedsiębiorców do procesów zachodzących w firmie. Wprowadzenie tych zmian ma na celu poprawę jakości wykonywanych czynności, usprawnienie przepływu prac i nierzadko – uproszczenie dotychczas obowiązujących procedur. Cyfrowa transformacja biznesu polega na wprowadzeniu nowoczesnych, innowacyjnych technologii do codziennego funkcjonowania firmy. Wpływa również na bezpośrednie odczucia i doświadczenia klienta – odbiorcy usługi, ale i pracowników, którzy mają z nią do czynienia na co dzień.
Czym jest, a czym nie jest transformacja cyfrowa?
Transformacja cyfrowa biznesu nie jest, jak niektórzy mylnie to odbierają „przewróceniem do góry nogami” dotychczasowych działań, ani odbierania pracy pracownikom. To nic innego, jak zintegrowanie dotychczas wykorzystywanych technologii cyfrowych tak, aby były idealnie dopasowane do profilu biznesu i jednocześnie do aktualnego poziomu obowiązującego ogólnie — w branży. Korzyści z transformacji cyfrowej mają wpływ nie tylko na rentowność firmy i uproszczenie zachodzących w niej procesów, ale są również elementem nieukojonym, który wynika z postępu cyfryzacji.
Warto również podkreślić, że transformacja cyfrowa nie jest równoznaczna z cyfryzacją, ponieważ w tym przypadku głównym kierunkiem zmian są nie informacje, lecz zaawansowane procesy, których celem jest optymalizacja, dostosowanie i integracja.
Co napędza transformację cyfrową?
Nie da się ukryć, że jednym z głównych czynników, które napędzają transformację cyfrową, jest błyskawiczny postęp techniki i rosnąca świadomość społeczeństwa w zakresie oferowanych możliwości i rozwiązań, z którymi mają do czynienia na co dzień. Jeszcze do niedawna nie było do pomyślenia, by przeciętna osoba mogła bez wychodzenia z domu załatwiać wszystkie sprawy urzędowe – dziś nie jest to niczym nadzwyczajnym, lecz normą. Aby jednak wprowadzono takie zmiany – konieczne jest zastosowanie transformacji cyfrowej. Tak właśnie jest z wszystkimi innymi procesami w różnych gałęziach biznesu.
Korzyści transformacji cyfrowej
Skoro już wiadomo, na czym polega transformacja cyfrowa, warto wspomnieć o jej celu i korzyściach, które można osiągnąć dzięki wprowadzeniu robotyki i systemów opartych na sztucznej inteligencji. Do głównych korzyści transformacji cyfrowej zalicza się:
Możliwość podejmowania jeszcze lepszych i trafniejszych decyzji biznesowych.
Integrację wszystkich procesów w firmie.
Nadążanie za konkurencją, lepszą odpowiedź na potrzeby odbiorców usług.
Możliwość uzyskania bardziej szczegółowych prognoz związanych z procesami w firmie.
Korzyści da się również zauważyć na polu podążania za aktualnymi trendami biznesowymi. Optymalizacja procesów biznesowych usprawnia działania, wpływa na cięcie kosztów i nierzadko – skrócenie drogi poszczególnych procesów w przedsiębiorstwie. Firma, która nie wprowadza zmian i unika transformacji cyfrowej, ma statystycznie małe szanse na efektywne zarządzanie pracą i… utrzymanie rentowności.
Wady i zalety transformacji cyfrowej
Korzyści, jakie oferują nowoczesne rozwiązania IT są już znane. Czy transformacja cyfrowa ma również wady? Nawet wiedząc wszystko o transformacji cyfrowej, ciężko jest zredukować do zera ryzyko niepowodzenia. Wprowadzanie nowych technologii zawsze jest rodzajem eksperymentu. Wybierając fachowe doradztwo i wsparcie w tym zakresie, ryzyko się co prawda zmniejsza, ale nadal istnieje. Jednak prawda jest taka, że brak podjęcia próby wprowadzenia zmian, niesie za sobą bardziej dotkliwe skutki dla firmy.
Budowa i zarządzanie sieciami informatycznymi to niezwykle istotna, szybko rozwijająca się część każdej nowoczesnej gałęzi biznesu. Skoro transformacja cyfrowa jest nieunikniona, warto sięgać po oferowane rozwiązania i obserwować poprawę procesów, zwiększenie efektywności i finalnie – zwiększenie rentowności przedsiębiorstwa i to niezależnie od branży
Cyfrowa transformacja, czyli jak dzięki niej osiągnąć korzyści w biznesie
Jak szybko osiągnąć korzyści biznesowe dzięki cyfrowej transformacji
Według badań, do 2020 roku aż 50% pracujących osób stanie się „cyfrowymi nativami” korzystającymi z Internetu przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Cyfrowa transformacja stała się faktem, widocznym w każdej sferze życia. Aby nie stracić swojej pozycji na rynku, należy dostosować swoją firmę do zachodzących zmian.
Czwarta rewolucja przemysłowa a cyfrowa transformacja
Pierwsza rewolucja przemysłowa polegała na mechanizacji produkcji dzięki wykorzystaniu mocy pary wodnej; druga – poprzez rozpowszechnienie elektryczności zainicjowała erę produkcji masowej. Trzecia rewolucja przemysłowa bazowała na osiągnięciach w dziedzinie elektroniki i technologii informacyjnej.
Niezwykłe tempo odkryć oraz wszechobecnych innowacji to czynniki mające wpływ na rozpoczęcie czwartej rewolucji. Charakteryzuje się ona niespotkanymi dotąd możliwościami w zakresie przetwarzania i gromadzenia wiedzy oraz dostępu do niej, a także zacieraniem się granic pomiędzy sferą fizyczną, cyfrową oraz biologiczną. To wyjątkowy moment; właśnie teraz można zmienić to, jak żyjemy i pracujemy oraz jak kształtujemy nasze relacje.
„Stoimy na krawędzi rewolucji technologicznej, która wkrótce odmieni znacząco nasze życie, pracę i wzajemne relacje. Pod względem zakresu, skali i złożoności nie będzie ona przypominać żadnego innego zjawiska, jakiego wcześniej doświadczyła ludzkość” – powiedział Klaus Schwab, Założyciel i Przewodniczący Światowego Forum Ekonomicznego.
Jak wykorzystać możliwości, jakie niesie ze sobą cyfrowa transformacja?
Umiejętne wykorzystanie tego zjawiska stanowi klucz do innowacji i rozwoju. Zadaniem współczesnych liderów jest właściwe ukierunkowanie technologii na wzrost wydajności i wykorzystanie zasobów. Dotyczy to zarówno koncepcji integracji urządzeń i innych „rzeczy” w ramach Internetu Rzeczy (IoT), gwałtownego przyrostu liczby danych, jak i rozszerzoną rzeczywistość oraz inne nowe obszary.
Z reguły, takie wymagania pojawiają się przy zetknięciu się z oczekiwaniami pracowników, problemami cyberbezpieczeństwa oraz innymi wyzwaniami.
Przejście przez proces cyfrowej transformacji ma być odpowiedzią na takie wymagania i szansą na skorzystanie z nowych możliwości. Związana jest jednak z nim presja innowacyjności. Firmy, które to kwestionują oraz zaprzeczają konieczności cyfrowej transformacji, doświadczają wielu niepowodzeń. Te, które się decydują na podjęcie działań, muszą z kolei zmierzyć się z tym, jak przeprowadzić transformację oraz jak sprawić, by ten proces gwarantował sukces w przyszłości.
Rola liderów na ścieżce cyfrowych przemian
„Każda firma jest firmą informatyczną. Musicie zacząć myśleć i działać jak firma zdigitalizowana. Nie chodzi już tylko o zakup i wdrożenie jakiegoś oprogramowania. Nie chodzi o jeden prosty system. Wszystko zależy od tego, czy sami będziecie wyobrazić sobie swoją firmę w przyszłości jako firmę cyfrową” – powiedział Satya Nadella, CEO, Microsoft.
Kiedyś firma musiała poświęcić 20 lat na to, aby jej wartość wzrosła do miliardów dolarów; teraz potrzebuje na to zaledwie dwa lata. Komentatorzy zajmujący się branżą twierdzą, że przyszłość należy do najszybszych. Nowe wyzwania, takie jak startup’y zakładane praktycznie w chmurze, rewolucjonizują rynki, korzystając z nowych technologii umożliwiających im niezwykłą elastyczność.
Większe organizacje stają natomiast przed wyzwaniem rozważnego wprowadzania zmian. Aby w pełni skorzystać z zalet transformacji cyfrowej, takie firmy muszą być świadome, że w ich przypadku cele takie jak elastyczność i konkurencyjność powinny być postrzegane inaczej ze względu na złożoność i zasięg ich działalności.
W tym rewolucyjnym okresie szczególna rola przypada liderom. Muszą oni inaczej zdefiniować swoje ambicje. Warunkiem konkurencyjności jest bowiem ukierunkowanie na „gwałtowny inkrementalizm” polegający na identyfikacji czynników determinujących sukces i dostosowanie istniejących struktur w taki sposób, aby najefektywniej wykorzystać dotychczasowe osiągnięcia.
Warunkiem konkurencyjności jest dążenie do „gwałtownego inkrementalizmu” – stopniowego dostosowywania istniejących struktur tak, aby wykorzystać najlepiej to, co już działa
Cyfrowa transformacja to dla przedsiębiorstw szansa zmierzenia się z dotychczasowymi ograniczeniami technologicznymi i podjęcia innowacyjnych działań. To również bodziec skłaniający do kreatywnego rozwoju, a nie do obaw.
Pozytywnym sygnałem jest dostępność inteligentnych technologii takich jak uczenie maszynowe, analityka Big Data oraz elastyczność chmury obliczeniowej i możliwości w zakresie wdrażania rozwiązań hybrydowych. Przy pomocy technologii organizacje mogą szybko uzyskać zwinność oraz dostęp do niezmierzonych zasobów danych dotyczących ich klientów, branży czy też ich samych.
Tylko firmy, które rzeczywiście patrzą odważnie w przyszłość, mogą odpowiednio wykorzystać zasoby takich danych oraz potencjał infrastruktury w „chmurze” oraz modelowania predykcyjnego umożliwiającego im szybkie i trafne przewidywanie trendów i reagowanie nie.
Microsoft i IT.integro są zaufanymi partnerami takich przedsiębiorstw na ścieżce cyfrowej transformacji. Przyszłość dotycząca tego, jak pracujemy, kreuje się teraz. Przejście ścieżką transformacji cyfrowej oraz zwinne zarządzanie zmianami mogą okazać się znacznie prostsze dla dużych organizacji, gdy skorzystają z technologii i doświadczeń Microsoft.
Cyfrowe przemiany w Microsoft
Budowanie gospodarki opartej na cyfryzacji wiąże się ze spełnianiem trudnych wymagań w zakresie struktur działalności i architektury biznesu, co w szczególności dotyczy organizacji działających w ramach systemów prawnych.
W okresie poprzedzającym masową cyfryzację, firmy z reguły koncentrowały się na wydajności i efektywności procesów, kierując się zasadą „dziel i rządź”. W przypadku gospodarki opartej na cyfryzacji, głównym celem jest przekształcenie firmy w zwinną, czyli taką, która może realizować różne modele biznesowe. Celem jest również efektywna współpraca z pracownikami i klientami, która umożliwia wprowadzanie innowacji w niespotykanym dotąd tempie.
To wszystko sprawia, że dyskusje na temat technologii nie dotyczą tylko infrastruktury informatycznej. Liderzy koordynujący sprzedaż, marketing, wsparcie klienta, zasoby ludzkie i inne obszary działań postrzegają technologię jako kluczowy element innowacyjności procesów. Oni też decydują o tym, czy innowacyjność ma stać się celem wszystkich działań realizowanych w firmie i czy o wykorzystaniu nowych technologii mają decydować też inne działy oprócz IT.
W odniesieniu do przedsiębiorstw, partnerzy Microsoft występują w dwóch rolach, wypełniając zadania obejmujące:
Pomoc w transformacji poprzez zarządzanie aplikacjami, infrastrukturą oraz zabezpieczeniami;
Testowanie nowych produktów oprogramowania i usług, a także dzielenie się doświadczeniami jako reprezentant firm będących klientami.
Dział IT to zazwyczaj pierwszy klient. Analizuje on możliwe scenariusze w odniesieniu do różnych produktów, a swoje uwagi dotyczące końcowych oczekiwań przekazuje zespołom rozwoju produktu.
Wspierając firmy w transformacji, liderzy w Microsoft wciąż wyznaczają coraz wyższe oczekiwania dotyczące roli IT w organizacji. Microsoft integruje usługi cyfrowe w ramach oferowanych produktów, pozwalając firmom na realizację procesów i możliwości w ramach tych usług oraz wszechstronne wykorzystanie technologii informatycznych.
„Obecnie poświęcam więcej czasu na pracę z kierownikami działów i zewnętrznymi klientami niż na zarządzanie IT. IT nie było wcześniej angażowane w sprawy dotyczące działalności Microsoft. Teraz uczestniczymy w rozmowach na temat inwestycji, które pozwolą nam oferować lepsze usługi. Wdrożenie modelu opartego na oferowaniu usług sprawiło, że dział IT ogrywa znaczącą rolę w tworzeniu wartości firmy”- stwierdził Jim DuBois, Dyrektor IT, Microsoft.
Mapa rozwoju ukierunkowanego na cyfrową transformację
Przeprowadzenie firmy przez proces cyfryzacji wymaga od liderów wizji. A zatem, co jest najważniejsze? Jakie działania należy podjąć, aby wykorzystać wszystkie możliwości, które stwarza transformacja?
Przeprowadzenie zmian, których celem jest digitalizacja, to wyzwanie dla liderów. Powinni oni mieć wizję tego, w jaki sposób firma może dołączyć do świata cyfryzacji. Na co należy zwrócić uwagę w pierwszej kolejności? Jakie działania w zakresie cyfryzacji mogą zaowocować w procesie transformacji firmy?
Dla większości firm najważniejszy jest klient. W rzeczywistości, aby generować nowe źródła przychodów, firmy powinny najpierw zdefiniować koncepcję obsługi klienta w ramach łańcucha wartości. Poza nową koncepcją budowania relacji z klientem konieczne będzie również wprowadzenie zmian dotyczących wsparcia pracowników w organizacji.
Pracownicy, którzy otrzymują odpowiednie wsparcie, podejmują wysiłki związane z optymalizacją procesów i działań, które prowadzą do transformacji produktów i usług.
Cztery filary cyfrowej transformacji
W Microsoft określono cztery kluczowe filary mapy cyfrowej transformacji:
Zaangażowanie klientów, czyli dostarczenie im nowych atrakcyjnych doświadczeń.
Tworzenie naturalnych i dostosowanych doświadczeń w oparciu o wykorzystanie danych dostarczających wszechstronnych informacji o kliencie. Budowanie wiedzy, która umożliwia podjęcie spersonalizowanych działań w odpowiedniej skali.
Wspieranie pracowników, bazując na nowej koncepcji produktywności i wspomaganie kultury opartej na dostępie do danych.
Wspomaganie pracowników w sukcesie poprzez zaprojektowanie miejsca i metod pracy w sposób umożliwiający działania oparte o wykorzystanie zasobów cyfrowych, a w rezultacie lepszy komfort, elastyczność, mobilność, przy jednoczesnej dbałości o bezpieczeństwo osób i organizacji.
Optymalizacja działań operacyjnych zapewniająca nowocześniejsze portfolio, transformację procesów i umiejętności.
Zapewnienie lepszej responsywności firmy, poprawa poziomu usług oraz minimalizacja kosztów poprzez definiowanie inteligentnych procesów bazujących na prognozach i zapewniających lepszą koordynację działań ludzi i usług.
Transformacja produktów poprzez wdrażanie innowacji w zakresie produktów i modeli biznesowych.
Zróżnicowanie i pozyskiwanie możliwości w zakresie generowania przychodów poprzez efektywne zarządzanie danymi jest strategicznym celem. Zastąpienie analiz retrospektywnych analizami predykcyjnymi przynosi efekty obejmujące automatyzację procesów, personalizację relacji z klientem oraz wdrażanie innowacji poprzez zastosowanie nowych modeli prowadzenia działalności, świadczenia usług oraz oferowanie innych produktów i doświadczeń.
Dynamics 365 Business Central to innowacyjne rozwiązanie, które spełnia istotną rolę w procesie cyfrowej transformacji. Usprawnia ono integrację i zarządzanie procesami w obszarze finansów, sprzedaży i serwisu. Narzędzie to oferuje liczne udogodnienia, które przydatne są w budowaniu relacji z klientem oraz podejmowaniu właściwych decyzji biznesowych.
Dynamics 365 Business Central zapewnia:
Przemysł mówi: sprawdzam! Jakie realne korzyści niesie ze sobą cyfrowa transformacja?
Czwarta rewolucja przemysłowa przestała być futurystyczną koncepcją – jej rozwiązania można dostrzec na niemal każdym kroku. Odgrywają szczególną rolę w nowoczesnym przemyśle, dając możliwość oszczędności kosztów energii na poziomie nawet 80% – wynika z najnowszego raportu Schneider Electric na temat korzyści płynących z cyfrowej transformacji. Jakie wyzwania niesie ze sobą transformacja cyfrowa? Jak będzie się rozwijać?
– "Global Digital Transformation Benefits Report 2019” to wynik analizy 230 projektów, które realizowaliśmy w ciągu ostatnich pięciu lat w 41 krajach. Raport jasno wskazuje, że technologie wspierające nowoczesny przemysł to siła napędowa transformacji cyfrowej – mówi Jacek Łukaszewski, Prezes Zarządu Klastra Europy Środkowo-Wschodniej Schneider Electric, globalnego lidera w zakresie cyfryzacji – Przy tym innowacje muszą służyć konkretnym celom. Kluczową kwestią zarówno dla pojedynczych przedsiębiorstw, jak i naszej planety jest oszczędność energii: potrzebujemy jej coraz więcej, a zasoby są coraz mniejsze. Jak wynika z obliczeń, dzięki wdrożeniu inteligentnych cyfrowych rozwiązań, tylko do 2040 roku możemy zaoszczędzić 65 petawatogodzin. To tyle, ile w roku 2015 wykorzystały wszystkie państwa niezrzeszone w OECD, w tym Chiny i Indie – dodaje Jacek Łukaszewski.
Potencjał bez ograniczeń
Potencjał cyfrowych rozwiązań dotyczy niemal wszystkich obszarów działalności współczesnych przedsiębiorstw – od racjonalnego zarządzania energią, przez infrastrukturę, na ultrawydajnych bazach danych kończąc.
– Z możliwości inteligentnej automatyki i energetyki mogą korzystać wszyscy, niezależnie od profilu działalności – stwierdza Jacek Łukaszewski. – Pokazuje to przykład budynku the Edge – siedziby firmy Deloitte w Amsterdamie. Dzięki inteligentnemu zarządzaniu energią, automatyce i łączności opartej na Internecie rzeczy, jest określany mianem najinteligentniejszego i najbardziej energooszczędnego budynku na świecie. The Edge generuje 102% energii elektrycznej potrzebnej do jego zasilania. Sercem projektu jest platforma rozwoju i wdrażania rozwiązań Schneider Electric – EcoStruxure.
Korzyści dla przedsiębiorstw
Cyfryzacja to przede wszystkim korzyści biznesowe. Badania firmy Accenture pokazują, że inwestujący w innowacje liderzy rynku odnotowują wzrost produktywności o 70%, podczas gdy pozostali przedsiębiorcy mogą liczyć zaledwie na 30% wzrostu w tym zakresie.
– Wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że sukces jest uzależniony od inwestycji w nowe technologie – przekonuje Jacek Łukaszewski. – Jean-Pascal Tricoire, CEO Schneider Electric, określa te zmiany mianem „zakłóceń” (ang. disruption) – szybkich, często rewolucyjnych zmian, na które musimy być przygotowani. To one decydują o rozwoju. Jego motto to „Zmieniaj schematy zanim one zmienią Ciebie”, które znakomicie podsumowuje erę czwartej rewolucji przemysłowej – reasumuje Jacek Łukaszewski.
Internet Rzeczy dla przemysłu
Rozwiązania bazujące na Internecie Rzeczy okazują się przełomowe zwłaszcza dla przemysłu. W raporcie Global Digital Transformation Benefits Report 2019 wyróżniono aż 12 korzyści wynikających z wdrożenia rozwiązań cyfrowych – od optymalizacji kosztów i czasu inwestycji, przez produktywność, na czasie wprowadzenia produktu na rynek i wpływie na środowisko kończąc. Badania wskazują, że średnio konsumpcję energii udało się obniżyć o 24%, natomiast same koszty energii aż o 28%. Przy tym, warto zauważyć, że to tylko średnia – maksymalne progi oszczędności sięgają nawet 85% (zużycie energii) i 80% (koszty energii). Widocznie wzrasta także produktywność – średnio aż o 24%. Przeciętny czas zwrotu inwestycji wynosi ok. 5 lat, ale w przypadku pomyślnego scenariusza może skrócić się nawet do 9 miesięcy.
– Doskonale widać to na przykładzie jednego z naszych projektów – browaru kraftowego New Belgium Brewery w Kolorado w USA – mówi Jacek Łukaszewski – dzięki wdrożeniu systemu połączonego z inteligentnymi sensorami efektywność udało się podnieść z 45% do 65%, a w ciągu dwóch lat średni czas przestoju uległ skróceniu o 50%. Za tymi wskaźnikami stoją konkretne zyski, które mogą wesprzeć dalsze inwestycje – przekonuje.
źródło: Schneider Electric
Leave a Reply